onsdag, juli 18, 2007

Murphys lag

Edward A Murphy Jr. - om mötet mellan denna mans föräldrar kan inte annat sägas än att det var en synnerligt olycklig slump. Att mötet även resulterade i efterföljande kärlek, som i sin tur lockade fram erotiska lustar (kan eventuell ha varit i omvänd ordning, men det låter sedesammare om kärleken kom först), av vilket resultatet så småningom blev en lite gosse, kan bara ses som en katastrof och rubbning av mänsklighetens tillvaro.
Om nu inget av detta hade hänt, eller åtminstone inte det sistnämnda...då hade det inte funnits någon Jr. med namn efter sin pappa Edward A Murphy. Då hade det troligen inte heller funnits någon lag uppkallad efter denne Murphy...och därmed borde talesättet Lagen om alla tings jävlighet inte heller ha funnits.
Men nu finns båda dessa lagar...och kanske också lagen om Murphys jävlighet, för inte kan han ha varit särskilt vänligt sinnad inför sina medmänniskor. Och när nu båda dessa lagar finns måste dom naturligtvis träda i kraft...för vad vore livet utan lite jävlighet!?

Min kamera är trasig! Reparation är naturligtvis möjlig, till en kostnad av några inte alltför sköna tusenlappar...men värst av allt, det tar 3-4 veckor innan jag får kameran tillbaka. Semestertid!
Med denna vetskap tog jag det stora beslutet att köpa ny kamera, och vänta med reparationen till vintern, för att sedan ha den lagade och servade kameran som backup...det ser bra ut att ha två kameror, och dessutom ger det lite extra styrketräning. Av detta tänkta, och efterlängtade inköp blir det inget! Den kameran finns inte att tillgå...inte ens hos tillverkaren. Affärsstrategi tror jag det kallas. Marknaden ska lockas till efterfrågan. Detta görs tydligen genom att sprida rykten om presentation av ny modell till hösten...och de som just nu går i tankar på att köpa ny kamera, men som inte kan få den levererad, ska istället bli så lockade och imponerade av den nya modellen att dom genast lägger sin beställning...för att få sin nya pixelimponerande kamera levererad till Sverige ett år efter lagd beställning. Affärsstrategi!

På tal om affärsstrategi...min tilltänkta kamera finns att tillgå på andra sidan Atlanten, men där får jag inte handla...garantin gäller nämligen inte i Sverige, eftersom den Skandinaviska delen av tillverkningsföretaget vill ha ensamrätt på försäljning och prissättning.
Så sitter jag här och funderar...och kommer fram till att det borde vara bättre att få sålt ytterligare en kamera, till en kund som nöjt kan nyttja garantin om det mot förmodan skulle uppstå något fel, än att ha en tidigare nöjd kund som funderar på att bli en före detta. Men det ingår tydligen inte i affärsstrategin!

När nu Murphy gjorde ett besök, och omorganiserade min tillvaro, passade han också på att leta fram fel på min bil...till en kostnad av några ännu mera osköna tusenlappar än dom som kamerareparationen suger ur bankkortet.
Besök är något jag alltid uppskattar och finner trevligt...men till Edward A Murphy Jr. säger jag vänligt men bestämt, Du är inte välkommen tillbaka!

Kommande veckor utan kamera ska jag nog ägna åt fördjupning i ämnet affärsstrategi.
Dessutom måste jag försöka intala mig att semester är ett överskattad nöje!

3 kommentarer:

Fnisseli.... sa...

Så otroligt irriterande med kameraköpet. Där förstår jag också din frustration eftersom jag varit i liknande situation med köp av ny kamera. Jag hoppas det löser sig för dig. SNART!

//Anneli

Anonym sa...

Lagen om alltings jävlighet.. ja, det kan man ju lugnt säga *grrr*.
Jag hoppas innerligen att du hittar en ny kamera snart.. för du kan ju inte vara utan hela sommaren!!

Varmaste kramar
Ulrica

Anonym sa...

Så är det. Jag fick fel objektiv från TBH.se. Skickade tillbaks det, låg på posten i tre veckor osv.
Jag fick tillbaks det ungefär samtidigt som jag fick tillbaks ett annat objektiv som varit på reparation under lika lång tid. Ha alltid Back up.